5 april 2008

Att våga vara blommig...

Vårt vardagsrum börjar ta sig sakta men säkert, det är nu härligt vitt och ljust. Hade planerat att visa lite bilder därifrån i dag men det åtestår dock en hel del plock som ska färdigställas och så kröp latmasken i mig i veckan :-) I dag när solen lyste upptäckte vi även att en av väggarna nog måste målas en gång till för att täcka helt...rackarns också...men det är lika bra och ta det nu när det ändå är uppställt i rummet.

Jag har också drömt om ett sovrum helt i vitt ett bra tag nu. Tänk att vakna upp i ett vitt och ljust rum. Tror att man vaknar lättare då, ialla fall intalar jag mig själv det morgontrött som jag är. Men jag har ändrat mig (igen :-) och tänker nu behålla min blommiga Laura Ashley ett tag till. Jag har helt enkelt inte hjärta att måla över den ännu. Ett beslut som bland annat min väninna Camilla hjälpte mig att fatta, hon tyckte absolut att jag skulle behålla rosorna. Nu hör till saken att hon har ett väldigt vackert hem i den rätta lantliga shabby chic stilen och när smaken är lika ens egen då är man ju mer benägen att lyssna på goda råd, eller hur? Men även ni bloggerskor kom med goda råd bl.a. Fridhem tyckte i mitt förra sovrumsinlägg att jag skulle våga vara blommig!!! Och en lite tanke föddes att kanske det kan vara roligt att åtminstonde ha ett rum i huset med en mönstrad tapet, när nu alla andra rum är vita. Så när beslutet nu är taget tänker jag istället införa det vita i form av textilier och accesoarer. Vita gardiner ska också upp så småningom, ska bara bli färdig till att stryka dem först :-)
.
.
Tallrikshyllan som är ett loppisfynd för 20 kronor fick lite vit färg och hittade till slut sin plats här på väggen. Här hänger också äldsta sonens första små skor...23 år sen han traskade omkring i dem, tänk vad tiden går....Dottern i huset tyckte det var konstigt att jag satt upp tallrikar i ett sovrum...- Ni äter väl inte här inne heller ?? (hihi)
.
.
Här har jag mitt dopminne kort som min mamma sparat åt mig, synd att ha den i lådan när det är så vacker bild på framsidan eller hur?
.
.
Här kan ni se motivet lite närmare. Bild på en vakande ängel i sovrummet är väl inte fel...
.
.
Nattduksborden är vitmålade små pallar från Ikea. Här står min rosa blommiga potta (endast till prydnad vill jag poängtera :-) och tidskriftsamlaren från Indiskan har min kvällsläsning förvarad. Ett Boktips för er som läser mycket är, Elisabeth Gilbert "Eat. Pray, Love" Den är på engelska, vet inte om den finns utgiven på svenska ännu. Bra är den i alla fall!
.

.
Qvilten köpte jag i somras från Systrarna Gren i Köpenhamn, den har jag innan haft i mitt finrum men tyckte att den matchade tapeten här inne så den fick flytta hit istället.
.
.
Även trätavlan från Indiskan som flyttat runt i vårt hus har för tillfället fått en plats här inne. Under har jag en liten hängare för mina halsband. Tog även foton på min vita spegelbyrå här inne men inlägget blev så långt så det sparar jag till en annan gång...
.
Återigen Tusen Tack för alla era goa kommentarer! Önskar er alla en trevlig helg. Kramar från latmasken :-)

32 kommentarer :

My Lovely Things sa...

jaaa..jag tycker du gör helt rätt som behåller den ljuva blomtapeten...
jag är oxå en Laura Ahsly fantast..har haft en soffa i tyg från laura...var verkligen min favvo...

jätte trevliga detaljer från ditt sovrum..fin fin..tallrikshylla..Du har piffat såå fint..

ha det så gott..
kram anna

Frida sa...

Jag tycker du gör rätt i att behålla rostapeten. Den är ju jättefin! Ger en ombonad känsla. Allt behöver ju inte vara vitt. Tycker jättemycket om talrikshyllan, den är fin!
Kram Frida

livetpåfyran sa...

Jättefint sovrum! Nej allt behöver inte vara vitt överallt. Jag tycker det är jätteromantiskt med den.

Jag äger som sagt ingen tallrikshylla - än. Men snart ska även jag bli med en...

Ha en fortsatt go helg! Kram Pia

Tonje sa...

så vakkert du har dekorert på ditt soverom...den nydelige tapeten er virkelig vakker...jeg hadde nok heller ikke malt den med det første.Når du nå har fått inn mange hvite detaljer er det nok blitt litt lysere for deg også eller??

Jeg syns i hvertfall det ble kjempe flott!
Ha en fin søndag=)

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej!
Jag gillar ditt sovrum precis som det är. Kul med pottan på bordet! :-) Tidskriftssamlaren från Indiska är väldigt snygg den med. Är det något som finns i deras sortiment nu? Vet du? Skulle vara bra att ha och lägga posten i som ALLTID blir liggandes på köksbänken. Såååå irriterande...

Önskar dig en fin söndag!
Kram Hanna

Gårdsromantik sa...

Jag måste säga att jag tyckte tapeten var helt underbar! Har själv köpt en antik tapet från Italien via Ebay med svagt gröna rosor och blå druvor på mot vit bakgrund! Jag längtar så till jag får sätta upp den.

Kram Maud

Dorthe sa...

Skrattar åt din dotters kommentar! Det är ju just sånna saker som gör ett hem personligt....att våga vara annorlunda...att sticka ut. Jag tycker att det är en helt underbar idé!

Kramar
Dorthe

Under en vind sa...

Tapeten ska absolut få vara kvar! Så fin! hi hi...ser att vi har en del samma....jag har också tavlan och träfacket från indiska och pallen från ikea! Men min pall står i källaren just nu....
Den lilla qvilten är sååå fin och hyllan är fint dekorerad!
Ha en fortsatt skön helg, kram!

Cecilia sa...

Vilket vackert hem du har! Har tassat runt här ett tag i "smyg" nu och inspirerats och njutit.
Men nu har jag själv börjat blogga, och jag skulle vilja länka till dig, hoppas det är ok!
Kram cecilia

milly Garden sa...

Oh vilket vackert sovrum och rosentapeten!! Den passar så bra mot tallrikshyllan och dom andra möbler.

Trevlig Söndag
Marina

hemtrevnad marie sa...

Ja visst ska man göra som man själv känner...tapeten är ju jättefin!!
Jag själv älskar både tapeter och det ljusa skira....visst kan man ha lite av varje!!
Ha en härlig söndag!!
kraam

Frida sa...

Tack så mycket för din värmande kommentar. Din affärside kanske man skulle ta och fundera över. Den var inte dum alls!
Ha en trevlig dag!
Kram Frida

Linneagården sa...

Så gullig tapet & alla detaljer runt. Fin tallrikshylla!

Ha en trevlig kväll /madelene

Marja Kristiina sa...

Hej vännen! Vilka vackra detaljer!! (Jag har den samma tidskriftsamlaren, gillar den!) Blomtapetten är härlig; sovrummet KAN vara romantiskt.

Varma hälsningar!

Marja Kristiina sa...

Hej Paula! Om strutar... vänligen kontakta mig på merry_marja@hotmail.com!

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!
Åh ja det ser jättefint ut...så romantiskt och ljuvligt...!
Hyllan är så fin...
Kram
Mia

White Season sa...

Vilka härliga bilder från ditt sovrum, tapeten är ljuvlig! Man har så mycket vitt så jag kan tycka det är kul att ha lite mönster med tapet i något vrå... Känns väldigt mysigt och ombonat. Kram Malin

lottens vita och gröna sa...

halloj så ljuvligt blommigt, gillar tapeten en masse! underbar tallrikshylla du har och massor av villhasaker! varmkram lotten

In my house sa...

Hallu och godmorgon!!!
Jag gillar din blommiga tapet,,tycker att den verkligen passar in,,,och allt annat oxå som har fått sin plats i sovrummet!!!
Kram j

Fridhemspinglan sa...

Åh! Vad GLAD jag blir att du VÅGAR VARA BLOMMIG!
Ditt sovrum är fantastiskt fint! Jag skulle gärna ha det så!
Med vita detaljer till, så ljusar det upp, och blir tillräckligt vitt ändå!

Jag har också 'strugglat' med tanken på om jag ska måla vitt i vardagsrummet, som jag precis har visat... Men jag tycker ju så mycket om färgskalan där nu! Med vita detaljer, så upplevs det ljust ändå.

Jag har tittat på en del Jane Austen filmer, och speciellt kollat in vackra interiärer... De är ofta ljusa, men inte är det enbart vitt!

Och du - den dansk/franska stilen vi gillar - tror du danskar och fransmän känner igen sig?

kram
ingela

Anna sa...

Åh så ljuvligt romantisk den blommiga tapeten är! Behåll den, den är underbar!

Jag älskar vitt men även blommigt.När vi byggde huset 2003 sa vi att "vi målar vitt först och sedan när huset "satt sig" klart så kan vi tapetsera!" Jag skulle vilja ha lite ljuva rosor på någon vägg jag med:)

Vilken fin tallrikshylla du hittat, och trätavlan från Indiska är ju superfin!

På onsdag skickar jag affischen till dig:)

Kram
:)Anna

Rosengårdens Inredning sa...

Hej!
Grattis till 10 000 besökare!!!!
Du är hjärtligt välkommen, du kan väl fråga dina väninnor om dom också är sugna på att komma....
Gillar din rostapet jättemycket, håller med om att allt behöver absolut inta va vitt...men det blir lätt så att man tar till vitfärgen till allt, men det är nog bättre att vänta lite och känna efter som du har gjort....
Jag återkommer om dag och tid :)
Kram Malin

K sa...

Oj såå fint du gjort me hyllan. SJälv har jag 2 st, en är precis nyköpt, fynd för 75 men din är finare ;/ den håller jag på att mpla...Men jag lyckas inte få till det riktigt, Bra me lite inspiration. /K

me and alice sa...

Bra att du bestämde dig för att spara tapeten. Den är helt underbar!
Annars hade ett alternativ varit att spara tapeten på en vägg och måla resten vita(som en fond)...
kram Susanne
ps. kulig kommentar från din dotter*fniss*

latara sa...

Jag gillar din blommiga tapet skarpt, den är ljuvligt romantisk och vad kan passa bättre i ett sovrum? Behåll den! Ös på med vita detaljer men njut av att ha gjort ett så bra val som när du valde de där blommorna till väggarna!

Jag tror att det är våren som får oss att vilja förändra och förbättra. Det liksom kliar i fingrarna av lust att släppa in ljuset, eller hur? I ditt sovrum är det redan vår och sommar!

Kram!

Karin

Tonje sa...

Hei!
Håper du har hatt en flott mandag...ville bare fortelle at jeg i dag har lakt ut noen bilder på bloggen min som jeg tror du kunne ha hatt stor glede av.

Smycka dig sa...

Rosor i sovrummet är så romantiskt och jag har även det hos mig med franska vykort och rosor..mumisgt

Tallriks hyllan var ju riktigt fynd och du kan ju ha kort t om så jag tycker det passar i sovrum iaf.
Kram
Lotta

"M" sa...

Vilken ljuvlig tapet....underbar lantlig romantisk känsla....

Marie sa...

Ditt sovrum är ljuvligt vackert, allt behöver ju faktiskt inte vara vitt!!! Mysiga detaljer och jättefint med tallrikshyllan! Rolig kommentar av dottern, hihi.

Kram Marie

Marita sa...

Det ser så fint ut med allt du pyntat och satt upp. Vill gärna se fler bilder. Ha en fortsatt fin vecka!
~Marita~

Rosengårdens Inredning sa...

Hej igen Paula!
Du och dina väninnor är välkomna till mej på bloggkväll den 16/5 kl.18.30 :)
Vi blir ca 10 st inredningstokiga kvinns på träffen...
Kram Malin

Guldkant På Livet sa...

Så fantastiskt vackert och romanstiskt!! Mari.