25 september 2008

Ordning och reda, städning på fredag...

Denna veckan har solen hittat hit igen. Vädret växlar minsann där ute. Och växlar gör det där med ordning och reda här hemma under veckan också har jag konstaterat.

Måndag = Saker och ting ligger där det ska. Det vilar ett lugn i huset efter helgen
Tisdag = Läget är fortfarande någorlunda under kontroll.
Onsdag = Nu börjar det märkas. Prylar och kläder har letat sig fram och ligger utplacerade lite överallt.
Torsdag = Det går inte att blunda längre. Det är fullständig kaos.
Fredag = Här gäller akut röjning, dammsugning och golvtorkning för att återställa ordningen.
Lördag = Nu ställs de sista tingen till rätta och huset börjar se ok ut igen.
Söndag = Ordning och Reda råder åter. Och lugnet infinner sig.

Och så går det runt i samma bana om och om igen. Någon som känner igen fenomenet??


Min sirliga trädgårdstol står just nu i burspråket i finrummet.
.
På pallen jämte ligger några örngott och ett gammalt lakan med vacker brodyr på som jag ännu inte bestämt vad jag ska göra med.

I fönstret har jag en liten korg från Jysk. ( rättelse: Rusta var det visst :-) I den står två små krukor som jag fyndat på loppis för 1 kr/st. Eftersom jag inte är så mycket för krukväxter har jag lagt lite trassel i dem istället.

Tack alla ni rara som lämnar så gulliga kommentarer. Jag läser vartenda ett och försöker hinna med att besöka er också, men ibland räcker inte tiden riktigt till under veckorna, precis som med ordningen. Men till helgen hoppas jag få lite tid över, innan dess är det ju akut röjning som gäller igen :-)
.
Kram Paula

36 kommentarer :

Ängladoft & Dockor sa...

ja men vist känner jag igen de där hemma.. men här är det tvärtom efter helgen ligger grejer överallt. Å vi är två pers o en hund & katt bara, men ssker o kläder är väl sambon och jag som stökar till med hi hiii

Ängladoft & Dockor sa...

ooops var väl inte vaken riktigt stavade fel ser jag hiii ,,,näe nu lite kaffe så jag vaknar till .. ha en bra dag.

Lilla huset på prärien sa...

Mjaaeee... vet inte om jag känner igen mig riktigt tyvärr... här är det mest kaos, plocka undan, kaos, plocka undan, kaos, plocka undan. Hela dagarna! Något sådant "lugn" som jag läser om här hos dig, infinner sig inte särskilt ofta. Ja, det skulle vara när barnen sover då i sådana fall, men då har ofta dagsljuset försvunnit tyvärr och jag ser inte dammråttorna ;)

Kram Jenny

Ann-Catrin sa...

Det där stäämer väldigt bra in. ibland undrar jag varför man alltid ska städa till helgen.. vore det inte bättre om man gjorde det mitt i veckan istället för just helgen är ifta alla hemma och stökar!!

Härliga bilder.. så söta saker!
kram A-C

Ann-Charlotte sa...

Hahahaha. Du låter som du har läget helt under kontroll...hemma här är det kaos från Måndag till Söndag Grrrrrr.
Kramisar
Ann-Charlotte
PS jag har också dom korgarna..tack för det fina tippset;0)

Skatan sa...

Godmorgon!

Det låter mycket bekant. Förutom att städningen ofta smyger sig in och förpestar helgen här i vårt hus. Det är synd! Det kan man lika gärna göra bort innan, tycker jag. På helgen skall man njutaaaa :)

Ha en fin dag.

Kram,

A

Änglahem sa...

Känner igen sig?...näääeeee...inte alls!*tihi* Fast jag tycker att det verkar som du har ganska bra koll på läget ändå....våran oreda skulle jag vilja beteckna som totalkaos hela veckan lång!*suck*

Vad enkelt men så fint det var med lite "burr" i krukorna= me like!

Ha en skön helg vännen!
Kramar, Ulrika

Gnistrande snö sa...

Vilka mysiga bilder och vilket härligt burspråk ni har.
Känner igen det där med hur hemmet förändras gradvis under veckan. Jag försöker också hålla hårt på fredagsstädningen,annars blir det inget riktigt helgmys :-)
Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag skrattar när jag läser ditt inlägg. Preciis så där är det. Nu är det ju ändå bara gubben och jag, men lik förbaskat så råder samma visa här... Förståår inte vem det är som ställer till oredan!
Det ska bli så roligt att träffas igen, ser verkligen fram emot det.
Kram
Marie

Jema Rose sa...

UNDERBARA bilder! Korgen från Rusta känner jag ju igen, har 3 stycken nämligen...

Här råder KAOS i mitt hem just nu...det gör det oftast..!

KRAM, Jenny

<3

My Lovely Things sa...

Hej!

så mysigt det ser ut!!

Ja du, tänk va rörigt det blir fort..

Här är det lite lättare just nu att hålla ordning.pga att vi har packat ner en held del saker inför visningarna av huset..

Men tänk det är ett evigt plockande!!

ha det så bra..
kram anna

Vita-hjärtan sa...

Hihi... ja jag känner igen vårt hem i din beskrivning. Men jag och min sambo brukar också lova varje fredag att vi ska hålla det sååååå fint som de är efter röjningen. Hmmm... det blir visst aldrig så...

/Evelina

Zizzi sa...

Visst känner jag igen mig!
Men det är svårt att ha en riktig städdag när man har en 9 månaders bebis som också vill ha uppmärksamhet mellan varven!
Kram cissi

hemtrevnad marie sa...

Ja, jag kan hålla med om att ett lugn infinner sig när man har det fint och städat...men det ser tyvärr oftast lika stökigt ut efter ett par timmar här ändå...så är det att ha fyra pojkar och en Gube!!!
Ändå plockar jag och dammsuger i stort sett varje dag!!
Ska precis börja mitt röj för helgen snart...hämtar lite kraft bara.....
ha en härlig helg!!
kraaam

Emma sa...

haha, där satte du pricken över i:et. det är PRECIS SÅ det är. Haha ska visa ditt inlägg för mannen, han förstår INTE vad jag menar när jag påpeka detta hemma.
Trevlig helg
Kram Emma

Viola sa...

Jodå, fenomenet är så välbekant, idag har det varit precis upp och ner hemma, är så dom dagarna jag jobbar med butiken fullt av varor framme som ska fotas och mätas och skrivas om, och allt annat pappersarbete som hör butiken till, men äntligen börjar det ordna till sig så nu har vi begivit oss till vattenhålet, det är så vi kallar stugan, sitter nu i mörkret och tystnaden, ska snart krypa upp i soffhörnet och se en bra film,
ha det skönt i helgen, kramar VIOLAN

Atelje Annorlunda sa...

Hej!

Ja din lista stämmer nog bra.
Korgen är jättefin...har börjat köpt lite växter från att ha varit utan. Brukar bara dö efter ett tag.
Trevlig helg
Åsa

Marie-72 sa...

Hej!
Ja, det är en evig karusell med städningen. Här hinner vi knapt plocka undan en grej innan en ny hamnar där i stället.

Du har så mycket snygt och gulligt i din blogg, jag älskar att bläddra i den.

/Marie

Regina sa...

Hi
Wonderful picture.
Das weiße Leinentuch mit der Spitze
gefällt mir sehr gut.
Kram,Regina

Hulda sa...

Hej!
Du har det verkligen mysigt hemma och en härlig blogg med fina foton! Städkarusellen pågår jämt, helst med gubbe och hund. Ja, barnen ställer väl till det också. Men aldrig du! Så säger jag till min gubben, att det är han och jycken som stökar till!! Jag brukar belöna mig med något gott efter städningen. Då har man något att se fram emot! Ha det bra!
Hulda

livetpåfyran sa...

Ha ha jag känner igen mig fullständigt!!

Vilken underbar stol du visar...en grupp med sådana drömmer jag om, så romantiskt.

Hoppas helgen har varit fin, kram Pia

Loppan på berget sa...

Så härligt ljus du får in i ditt burspråk. Känns nästan som lite ljusterapi och det behövs verkligen nu för att förbereda sig inför hösten.
Underbar korg från Jysk. Sådär härligt sirlig.
Kul att få hälsa på.

Eva

LantlivsAnette sa...

Halloj !
Vad hade du för order nummer på din bok beställning ?
Jag ska kolla upp varför du inte har fått den ännu...
Kram Anette

LantlivsAnette sa...

Halloj igen!
Du, det verkar som om jag har gjort bort mig !! Din bok har nog inte blivit skickad,jag hittar inte ordern...så jag packar o skickar en till dig i morron..förlåt så hemskt mycket , men det har varit såååå många beställningar på den boken..
Men allt går ju att ordna...
Tusen kramar från mig Anette

drömmen om vitt sa...

Ha...ha...ha ja! jag känner igen mig .Vilken karusell, men alltid lika skönt på fredagen med städat hus. Fin kruka eller korg, kanske ska ta en sväng förbi jysk.
Ha det bra!
Lotta:)

Jema Rose sa...

TACK för kommentaren! Ha en bra dag du också..!

: )

KRAM, Jenny

<3

Frida sa...

Hej Paula!
Jo visst känner man igen sig fast här består det nog inte av prylar utan av skitiga golv. Tycker de blir smutsiga så fort och ändå damsuger jag hela huset en gång i veckan. Varje fredag åker damsugaren fram sedan är det rent några dagar och blir snabbt skitigt igen. Men så är det. Vilken underbar stol!
Önskar dig med en trevlig dag!
Kram Frida

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Visst känner jag igen den rundgången! Skillnaden är bara att det brukar dröja till den tredje söndagen ungefär innan det blir ordning igen....=) Fin blogg du har! / Camilla

Anna sa...

Ha ha, jodu det där känner jag igen:)Skönt att andra har likadant!

Vilken ljuvlig trädgårdsstol! Och burspråket ser helt underbart ut med det varma solljuset som strömmar in:) Jag ser att jag har en likadan ljuslykta på fot i gjutjärn som du! Det blir ett väldigt vackert sken när man tänder den.

Trådkorgen är jättefin och de gamla örngotten ljuvliga! De kan man aldrig ha för många av:)

Kram
:)Anna

Grinden på glänt sa...

Städcirkeln eller vad ska vi kalla det?! :)

milly Garden sa...

Jo nog känner man igen det där alltid!!! Man bör nog bryta mönstret ibland och låta det bli lite extra stökigt och dammigt. Då känns det extra bra när det är nystädat igen.
Gillar dina vackra bilder!


Kramis Marina

Galleri MochB sa...

Javisst är det så...:O) Fast här rullar schemat med start från torsdag, för då försöker jag få huset städat. Vilken härlig resa ni haft. Låter underbart med 30 grader... Gillar din sirliga stol. Jättefin! Ha en skön helg och ta det lugnt med akutröjningen ikväll...:O)

Karin sa...

Hej!
Vill bara säga att det var så roligt att hitta till dig! En sån fin blogg du har. Hit kommer jag gärna tillbaka!

Hälsningar
Karin

Gårdsromantik sa...

Visst är det otroligt hur fort det blir stökigt!
Tyvärr bidrar jag också till nedskräpningen...

Så vacker stol du visar!

Kram Maud

sofia sa...

Könner nog igen det där ja.. fast lite förskjutet - det är sällan det håller så länge som till tisdagen?! Men så städar jag på torsdagen oxå iofs...
Kram!

Nygammalt sa...

Ja du, vad ska man säga...det låter bekant ;)

Fin blogg du har!
Kram.