16 juni 2011

Det är ingen vanlig dag...

för det är Emmys födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!!
.
Idag fyller vår lilla skrutta hela 17 år
.
 Jag passade på att ta ledigt dagen till ära.
Vi fick en jättemysig "mor och dotter" dag tillsammans bara vi två.
Senare på eftermiddagen kom släkten på lite kalas.
Solen sken så vackert så vi kunde sitta ute på altanen och fika
med kaffe och en väldigt god "Britta-Stubbe"

MUMS!
.
En klar favorit här hemma då det nalkas födelsedag.
.
 
BRITTA-STUBBE (ca 12 bitar)
..
Botten: 
75 g smör * 1 dl socker * 4 äggulor
* 1 1/2 dl vetemjöl * 1 1/2 tsk bakpulver
 
Maräng:  4 äggvitor * 2 dl socker
Fyllning:  2 dl vispgrädde * jordgubbar (el ananas i skivor)
..
Sätt på ugnen i 150 grader. Rör smör och socker pösigt.
Tillsätt äggulorna, en i taget, under fortsatt omrörning.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna (det blir ett tunt lager.)
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Tillsätt sockret och fortsätt vispa en liten stund.
Bred marängsmeten över kaksmeten i långpannan.
Grädda i ugnen ca 20 min. Lyft pappret med kakan ur långpannan.
Låt kakan kallna övertäckt på galler. Vispa grädden.
Skär jordgubbarna (el ananasen) i skivor och små bitar
Blanda försiktigt ner dem i grädden.
Vänd kakan upp och ner. Ta bort pappret.
Bred gräddblandingen över och rulla ihop till en rulltårta.
.
Voilá!  
...
 
Emmy & Wilma
(mina två favorittjejer)
..
GRATTIS vår lilla SÖTNOS idag!
PUSS och KRAM
 
.
 

13 kommentarer :

Villa Carl Larsson sa...

Men wow vilken fin rulltårta. Har alltid velat kunna baka sånna.. och även om det står precis hur man ska göra tycker jag det verkar så svårt. Men ack så gott. Kanske skulle våga en dag.

Trevlig helg. Kram Josefin

Hemmavid sa...

Hej!

Vad härligt att få en dag för sig själva.. viktigt att verkligen göra såna saker idag!

Vilken gog tårta... jag som skulle skärpa mig lite på fikafronten. Men den där måste man ju nästan göra...

Kramen jenny

LantlivsAnette sa...

STORT GRATTIS i efterskott till söta Emmy !! Ge Wilma en nospuss också..Så härligt med kalas, och att kunna ta ledigt och vara tillsammans..min dotter fyller 18 år den 26 Juni !! Så då ska jag baka din tårta !! Den ser så smarrig ut..Ha nu en trevlig helg..och du..kika in på mina nya kläder sen..de är såå ljuvligt sköna..
Kraaam Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till Emmy i efterskott så fint foto ihop med Wilma. Tårtan ser jättegod ut, kanske har du en liten bit kvar till fika idag.
Trevlig helg och kram
AnnaMaria

Vita små hjärtan sa...

Men den såg hur god ut som helst!! Vilken vacker bild på Emmy o vovven!!!!!
Ha en fin helg. Här i Närke regnar det idag!
Kram Agnetha

Ett Vitare Hem sa...

Grattis till Emmy!
Ha en riktigt härlig helg Vännen!
Kram/Lena

Unknown sa...

Barnen växer så fort, snart är mina nog 17 också:)
Söt hon var din dotter och lilla Wilma. Rulltårtan såg vääldigt god ut, tack för receptet.

Ha en fin helg, själv ska jag jobba:(

Kram Anna

Karin sa...

Ja åren rinner förbi! Söt dotter, och fin hund! Tack för rulltårtsreceptet! Måste provas!
Ha en bra helg!:)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Tänk att barnen blir så stora! Och vi själva är ju fortfarande så unga... :))
Och hon är allt bra lik dig, vad jag kan se iaf... och säkert precias lika go som du!
Kram
Marie

Fia sa...

Vilken god tårta, tack för receptet;) Jag brukar snöa in lite på samma tårtor, men det här var nåt nytt! Härligt att få spendera en dag med dottern, bästa presenten man kan få--tid tillsammans! Söt vovve var det också! Ha det gott/ kram fia (tillyst.blogspot.com)

Norr om Köpenhamn sa...

Stooort grattis till skruttan ;o)Låter som att ni hade en ljuvlig dag och den där 'stubben' går ju inte av för hackor. En bra idé till nästa fredags skolavslutning (och midsommarafton) ;o)

Vilken superfin korg du hittat och den passar perfekt där ovanför skåpet :o) Det var längesen jag var på loppis nu, så jag längtar...
Önskar dig bästa helgen :o)
Kram på dig
Ulrika

Photo by Maria sa...

Grattis en dag i efterhand till Emmy.. Tänk vad tiden går fort..

Vad go den Britta-stubben ser ut.. Får nog testas någon gång sen..

Ha nu en fin fredagskväll..

Kram Mia

Anonym sa...

Härlig blogg du har!
Mvh Jennifer (som jsut nu tävlar om en retromoppe hos fannyhair.se)