9 april 2010

Loppishyllan

Denna lilla hylla för blott 20 riksdaler hittade jag på en litet loppis i vintras. Rätt färg och patina hade den så det var inget att tveka på. Den har fått sin plats här i hörnet. Den andra hyllan som hängde här innan är nu tryggt förvarad ute i boden tillsammans med en del andra prylar jag fått för mig att rensa bort här hemma.

Jag märker att jag mer och mer hellre köper gamla saker. Det nya vill liksom inte alltid finna sin plats här längre...fast jag gillar nya saker också såklart
. Som här, mestadels gamla saker står på loppishyllan, fast tallrikarna jämte är nya i gammal stil, och det fungerar bra det också. För huvudsaken är ju ändå att det ser "rätt" ut och passar in. Jag tycker det är charmigt att blanda både gammalt och nytt. Det gör ett hem levande på något vis. Det gäller bara att hitta den röda tråden man vill ha och hålla sig fast vid den. För det tar sin lilla tid att få de rätta stuket man är ute efter och vägen dit är både lång och full av kompromisser. Särskilt när man inte har en kappsäck full med pengar :-) Men jag tror fullt och fast på att det är just den långa vägen som är det roliga, att få drömma, planera och längta...

Kram på er / Paula

25 kommentarer :

Unknown sa...

Det var verkligen ett fynd! o jättecharmig! Håller med dig, man ska försöka att njuta under tiden också Innan man når själva målet. Det ä svårt det där att hitta själva tråden, för mig ändras den ofta under vägens gång. Har tänkt en viss grej, sen när man går på tex. loppis så ser jag något helt annat. Finns ju så mycket fint... o så någonstans försvann den där tråden ;) Men i bland hittar jag tillbaka till den. Trevlig helg! Kram Lenita

Creamy White sa...

Hi Paula,
I just found your blog and fell in love with. I'm a big fan of White and Swedish Sytle. Love your finds and the way you put them together.
Beuatiful blog you have and I'll be happy to follow you and have you on my blog list.
Have a lovely weekend!
Li :-)

Norregård sa...

Hej Paula!!
Håller med Dig, jag vill bara handla på loppisarna!!! Inte mycket nytt här numera på shoppinglistorna!!! Det är ju så kul när man hittat det där man letat efter!!! Har alltid önskemål på min lilla loppislista;o)

Ha det bäst!!
Kram Kram Malin

Susi sa...

Hej Paula,
your pictures are very very beautiful... your blog ist very nice... Have a lovely weekend!! Susi from Germany

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Din hylla är verkligen gudomlig - vilket superfynd! Hemma hos mig så blir det alltid de nya sakerna som får flytta på sig när jag hitta det där lilla extra på loppisen!

Ha det gott, hälsningar monica

Sara sa...

Hej svejs!
Vilken härlig hylla du hittat, det är ju underbart när man fyndar så bra =)
Det är så roligt nu med våren och med alla loppisar som är överallt *fynda fynda fynda*

ha en bra helg!
Kram sara

Vintage House sa...

Hej,
Här hemma vill jag att det mesta och så länge det går att det ska vara gammalt.
Det som jag köper nytt är kuddar och lite andra textilier..
Plus att det roliga är ju skattjakten, man vet aldrig vad man kan fynda:)
hyllan är ljvulig:)
kram
sandra

Marie sa...

Din hylla är underbar Paula, vilket superfynd!!!!

Ja, jag är ju som du, köper också hellre gamla grejer och rotar runt på diverse loppisar. Men visst tar det tid att få det precis som man vill ha det, det är en lååång väg, men det är väl det som är lite utav tjusningen!!!!

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

hällkulla sa...

Hejsan!

Håller helt med dig att fynda gamla saker är så ljuvligt och skoj och att sedan ha gamla saker i hemmet ger ett personligt prägel! Själv har jag en svaghet för gamla ljusa möbler... Kan erkänna att jag har köpt en del möbler de senaste åren... Alla är jag fortfarande helt förtjust i...
Min härliga man gillar också gamla möbler så han har gladeligen satt sig brevid med mig i bilen och kört land och rike runt efter möbler...
Jätte fin hylla du fyndat samt så fin de blev efter att du pyntat den med gamla fina skatter!!

Önskar dig en fin helg!
Kram
Pi

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Mitt första besök hos dig! :)

Vilket underbart hem du har, såå smakfullt!

Hyllan var ett riktigt fynd, jättefina bilder.

Kommer gärna hit fler gånger och lägger till dig på min länklista.

Kramar Linda

LantlivsAnette sa...

Jaa menvisst !! Precis så är det ju...gamla saker är bäst, fast vi gillar nya också..
Såå himla fin hylla du har hittat, ojjj, helt rätt patina o allt, då blir man verkligen glad då man hittar nåt sånt fint !!
Ha nu en toppen helg
Kraaam Anette

Villa König sa...

Hej Paula,
lovely pictures. I also like old stuff and mix it with the new one in the house. I think the mix make a house cozy. Wish you a sunny weekend! Hugs Yvonne

Photo by Maria sa...

Drömmen och planeringen är ju nästan det bästa :-)

Så fint på din hylla..

Kram Mia

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Hyllan är jättefin, vill oxå ha en sådan! :)

. sa...

Jo, äkta gammalt är bättre än nytt, även om det har rätt stil. Själv gillar jag bäst det som är från sekelskiftet. Möblerna från den tiden är underbara!

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder Paula... flott hylle..

ja jeg er nok den som liker aller best gamle ting fremfor nye.. så kalrt det kommer noe nytt også.. men de gamle ..ja da blir jeg glad..

Ha en fin fin helg.'
Klem Kerstin

Unknown sa...

Hej Paula... so beautiful pictures..
so cozy.. I wish you a nice weekend!
Greets TiniS

Unknown sa...

Vilket fint fynd Paula! Såå kul när man kan hitta saker som har rätta färgen och är naturligt skavda!

Trevlig helg, kram Pia

Unknown sa...

Hej vännen,

Håller med dig om att den röda tråden är viktig.....
Det tar som sagt tid att finna sin egna röda tråd men den liksom växer fram.
Klart att man kan blanda, sen sitter ju skönheten i betraktarens ögon......
Alla har vi egna lilla stil som man kan se på alla bloggis sidor.
Visserligen är vi många som älskar vitt, shabby och franskt men vi har liksom ändå var och en vår personliga touch på hemmet.
Tur är väl det!

Men en kompis till mig som gillar det mer moderna och raka, ja hon kan inte förstå varför jag alltid tycker att du och många andra har det såååååå mycket finare än jag.
Hennes kommentar då jag ber henne titta in till er mina vänner är
"Ja men Jeanette det ser likadant ut hos er alla!"

Så det är nog vi shabbysloppis friends som är lite tokiga?????

Nu sätter säsongen igång för fullt med alla loppisar.
Maken har lovat att följa med till Moheda med släp nu i vår.
Kanon!

Vi hörs vännen.
Ha en härlig helg
Kramisar Jeanette

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

Ja visst finns det mer charm i det gamla..och jag köper sällan nytt!..tänker alltid efter nu för tiden..kan jag göra en sådan här själv på något vis?..eller kan det finnas liknande på loppis?..svaret blr oftast JA..och den nya prylen hamnar på butikshyllan igen!!..
Du hade många fina saker på den lilla hyllan!! :)

ha en bra dag!! Kramis Sanne..

Millas hem sa...

Tjenixen!

Håller med...alltid lika roligt att ha förändringar att göra! Hur kul hade det varit och känna sig färdig!=)
Imorgon gäller det! =))

Snuggig hylla!

Ha en trevlig afton min vän!

C

Hanna sa...

så mycket fint.
ha en bra fortsättning på helgen.
kram
Hanna

fröken knopp sa...

Så sanna ord Paula!!! Hm...Vart det den hyllan som fick följa med mig hem idag kanske?? tihi..

Vilken lycka att du var där..Annars hade det inte blivit allt för många fynd..

Så fint där på din HYlla!!!!

Varma Kramar Elin

Emma sa...

**Jättefin hylla, jag köper också hellre gamla saker än nya, fyndade också en hylla förra helgen, fast den var brun så det håller på att bli vit & fin, ha det gott, kramen/Emma**

Conny - Frøken Klara sa...

Hej det var dog et helt fantastisk fund. Jeg er helt enig med dig her.. Ha´ en dejlig dag.